Terug naar overzicht

Je stapt in de auto, start de motor en rijdt weg. Dit vind jij heel gewoon. Zo simpel is dit niet volgens Gerard van Gorkum. Bij het afvalverwerkingsproces is dit ook zo. Technische processen verlopen veelal soepel, maar hier komt wel wat bij kijken. Machines vergen onderhoud en gespecialiseerde kennis. Het afvalverwerkingsproces moet de tand des tijds doorstaan. Bij ARN staat technische innovatie dan ook centraal: een uitdaging die medewerkers prikkelt.

Gevoelsovertuiging
Gerard staat al 30 jaar aan het roer van ARN. Hij staat voor transparantie en goede communicatie: “Ik heb geen eenduidige stijl van leidinggeven, je krijgt de leiding die jij wilt. Wanneer iemand behoefte heeft aan duidelijkheid, dan geef ik die. Wil je in rust en ruimte je werkzaamheden uitvoeren zonder al te veel bemoeienis? Dan krijg je die ook van mij. Iedereen hetzelfde benaderen is niet slim.” Hoewel Gerard de regie veelal draagt vanuit een sterke gevoelsovertuiging, handelt hij binnen de afgesproken contouren. “Er zijn heel veel randvoorwaarden waarbinnen je moet acteren als directeur, die bepaal ik niet.”

Verantwoordelijkheid
Gerard blijft bij voorkeur veel op de achtergrond: zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid bij het MT en de medewerkers zelf neerleggen. “Probeer eens wat, wees niet bang om het los te laten. Waarom zouden medewerkers er een puinhoop van maken? Daar hebben ze zelf alleen maar last van.”

ARN heeft veel verschillende afdelingen met ieder haar eigen team. De planning voor deze afdelingen wordt gezamenlijk ingevuld. Het hele team is hiervoor verantwoordelijk. Met een kleine 110 medewerkers heerst er een familiaire cultuur bij ARN. Iedereen voelt zich betrokken bij elkaar. Het afstemmen van de planning verloopt daarom vaak organisch.

Betrokkenheid
Eens in de twee jaar organiseert ARN een bedrijfsuitje. Een weekend weg waarbij het hele gezin is uitgenodigd. Gerard voelt zich betrokken bij zijn medewerkers en tijdens dit weekend borrelt het verantwoordelijkheidsgevoel nog eens extra omhoog. “Bij alles wat ik doe bedenk ik me wat voor impact dit op ze kan hebben. Ik draag dat wel elke dag met me mee.”

Werkplezier
Bij ARN is er sprake van vergrijzing. Medewerkers blijven vaak tot aan hun pensioen in dienst. Is ARN dan zo onderscheidend als werkgever? “Wij zijn niet uitzonderlijk, sterker nog: wij zijn gewoner dan we zelf denken,” lacht Gerard. “Ik hoor hier soms best veel gemopper, maar dat is niet erg. Het gaat om de context waarin mensen werken.” Als je leuk werk doet waar je inspiratie uithaalt, waar collega’s ook vrienden zijn, verhoogt dat het werkplezier.

De thermometer
Met een minimale doorstroom bij ARN moeten medewerkers langer mee. ARN maakt gebruik van het Preventief Medisch Onderzoek van De Bedrijfspoli: de thermometer in je bedrijf om te meten hoe het staat met de vitaliteit van medewerkers. Met de toenemende complexiteit rondom arbeidsovereenkomsten geeft een Preventief Medisch Onderzoek toch wat extra grip en kennis voor werkgevers. Ook is het een manier om medewerkers gezond naar de pensioenstreep te loodsen en inzicht te geven in hun eigen gezondheid.

 “Een jaar of 10 geleden rookte meer dan de helft van ons personeel. Nu zijn er nog maar een paar man die roken.” Bij twee (ex-)rokers gingen er tijdens het Preventief Medisch Onderzoek alarmbellen rinkelen. Uit de longinhoud-test kwamen schrikwekkende uitslagen naar voren. “Deze twee lopen nu marathons” vertelt Gerard trots.

 Bij ARN gebruiken ze als onderdeel van het Preventief Medisch Onderzoek, een door TNO ontwikkeld ‘beperkingenpak’. Dit is een kostuum met extra gewicht die medewerkers dragen om overgewicht te ervaren. “Hoe krijg je medewerkers zover om gezond te gaan eten? Door een paar wortels in de kantine neer te leggen gaat deze filosofie niet doordringen.” Naar aanleiding van deze overtuiging heeft Gerard een experiment opgezet: een aantal sessies waarbij de medewerker samen met zijn partner is uitgenodigd om te komen eten. Vooraf is er een voorlichting over gezonde voeding waarna het hele gezelschap zelf kookt. Maatregelen zoals deze stimuleren de bewustwording voor gezond eten, de vitaliteit en ook nog eens de sfeer binnen het bedrijf.

 

Lees ook onze Update.

Afgelopen maand ontvingen al onze klanten weer een Update, een informatief boekje met het laatste (arbo)nieuws, interviews en interessante artikelen. Wil je de Update ook kosteloos ontvangen? Vul je e-mailadres in en we nemen contact met je op!